آرتین خان خان ایران

آرتین خان در تاریخ ۸۹/۴/۸ در صبح قشنگ یک روز تابستانی پا به دنیا و دنیای قلب ما گذاشت

آرتین خان خان ایران

آرتین خان در تاریخ ۸۹/۴/۸ در صبح قشنگ یک روز تابستانی پا به دنیا و دنیای قلب ما گذاشت

آرتین خان استانبولی ۲

روز بعد ما رو با کشتی بردن جزیره بیوک آدا. وای که خیلی خوش گذشت٬ باز هم جاتون خالی ... توی جزیره ورود ماشین ممنوع بود و به همین خاطر کالسکه هایی رو گذاشته بودن که باهاشون یه دوری تو جزیره زدیم و آخرش هم یه جایی نگه داشتن و خنزل پنزل ریخته بودن که یه کمی خریدیم و دوباره با همون کالسکه‌ها برگشتیم و لب دریا یه نهار خوشمزه بهمون دادن. اگه قسمت شد و رفتین حتما پیشنهاد میکنم از ماهی هاش بخورین چرا که طعم و مزه شون با ایران خیلی متفاوت و خوشمزه ترن.






از نظر غذایی کلهم ترکیه دست پخت ها عالیه و به گوشت هاشون هم یه ادویه خاصی میزنن و هیچ غذایی رو نمیخورین که بعدش بگین بد بود. یه رستوران افغان هم بود که دیگه حرف نداشت انواع و اقسام غذاهایی که تا به حال نخوردین رو میشد پیدا کرد. خوبیش این بود که وقتی وارد میشدین اول سینی برمیداشتین و غذا رو انتخاب میکردین و بهتون میاد بعد سینی رو میبردین جلوتر دسر هر چی دوست داشتین میگفتین و براتون میریخت جلوتر هم که میرفتین انواع و اقسام دسر توی یخچال بود و برمیداشتین جلوترش نون و ۵-۶ نوع ادویه بود که اگه دوست داشتین انتخاب میکردین و ته این خط وصل میشد به صندوق.

اینم نمایی از طبقه بالا :




روز بعد تور شب مهتاب داشتیم که حرف نداشت. باز کشتی سواری و این سری رفتیم تنگه  بسفر و توی کشتی زدن و رقصیدن نمایش اجرا کردن. البته هر نوشیدنی ای هم میخواستی رایگان بود (حیف که بنده برای شیر خوردن آرتین خان مجاز به خوردنشون نبودم اما بابا بهمن دلی از عذا در آورد ...) و حال کردیم و شام خوردیم و برگشتیم.

الهی قربون پسر فهمیده ام برم که کاملا درک کرد و اصلا اذیتمون نکرد.

اینم عکس هنری مامان سما. از تو کشتی انداختم:





استانبول بازارهای زیادی داره که البته بعضی هاشون رو باید حتما جینی خرید کنی و اون طور که قبلا شنیده بودم ارزونی ای در کار نبود!!

بازار جواهر بازار ادویه بازار مبلمان بازار چرم ارزش سر زدن داشتن مخصوصا پاساج چرم که اومدن و مثل این تی وی مد ها با آهنگی میخکوب کننده نمایش دادن و آرتین یه لحظه چشم ازشون برنداشت!

کت های چرم تمامشون از 500 دلار به بالا بودن که میگفتن به نصف قیمت هم تخفیف رو رسوندن. فکر کنم میدونستن این ایرانیا همه جا دنبال چونه زدن هستن و از اول٬ کار رو راحت کرده بودن. البته از یکیشون خوشم اومد که هزار و سیصد دلار در می اومد که برای همون جا خوب بود نه اینکه بیاریش ایران و با مانتو و روسری تنت کنی!!!

 مامان سما حین خرید کردن:



خوب بریم سراغ موزه ها و جاهای دیدنی: اول اینکه استانبول به نام شهر هزار مسجد معروفه و پر از گنبد و باروحه که من کلهم با این جور چیزها حال نمیکنم.

اما مسجد آبی: به خاطر کاشی های لاجوردیش و ستون های پای فیلش بسیار زیباست.

مسجد و موزه ایاصوفیه: یه دوره کلیسا بوده و بعدش شده مسجد و بعد از اون آتاتورک کردتش موزه.

کاخ و موزه توپ کاپی زیبا و دیدنی هست مخصوصا بخش حرمسراش که البته قسمت های مختلفی داره که هر کدومشون ورودی جداگانه میخواد که حتما باید یک روز کامل براش وقت گذاشت.

کاخ دلمه باغچه بسیار زیباست و حتما باید رفت و دید.

چاملی جا هم که یه تپه هست و از اونجا میشه تمام استانبول رو دید و دوربین های یه لیری هم برای دیدن شهر گذاشتن. اونجا یه خوراکی ای با سیب زمینی به اسم کومپیر هم هست که توصیه میکنم ازش بخورین.

برج گالاتا هم که معرکه هست و جزو بلندترین برج های تاریخی دنیاست و ارزش دیدن هم داره.

مسجد رستم پاشا مسجد سوکولو مهمت پاشا هم جزو دیدنی هاست.

خوب بریم سراغ بازارها: بازار اولیوم و بازار 212 از همه بازارها و محله های خریدش بهتر و کمی تا قسمتی مناسب تر بودن البته مناسب یعنی اینکه یکی دو تومان از ایران ارزون تر بودن.

البته به یک کلیسا هم دعوت شدیم اما چون دقیقا روز پروازمون بود نتونستیم شرکت کنیم.

گفتنی زیاده و نوشتنشون از حوصله خارج.

البته برنامه های دیگه ای هم داشتیم که به خاطر کمبود مرخصی بهمن خان کمی تا قسمتی منتقی شدن.


به ما که خیلی خوش گذشت

ایشالا قسمت شما بشه ...

نظرات 12 + ارسال نظر
رویا 1390/02/22 ساعت 07:34 ب.ظ

سلام سما جون
خیلی حوصله داری این همه مطلب نوشتی و عکس آبلود کردی
راستش منم خیلی دوست دارم برم از اون غذاها بخورم

سلام خیلی قشنگ نوشته بودی
خوشحالم که بهتون خوش گذشته

نانی 1390/02/23 ساعت 10:24 ق.ظ http://maniyooshi.niniweblog.com

سلام دوستم . مرسی که به ما سر زدین

رخساره 1390/02/23 ساعت 12:52 ب.ظ http://www.rokhsareh.ir

همیشه درپی بهترینها باشید .
به ما سر بزنید .....

سمانه خاله نانا 1390/02/24 ساعت 11:24 ق.ظ

sسما جن عکسارو کجا آپ کردی که باز نمیشه؟؟؟

سما 1390/02/25 ساعت 12:38 ق.ظ http://nafasemanobaba.blogfa.com

سلام سما جون..به به به سلامتی همیشه به سفر .......خدا رو شکر که حسابی خوش گذشته و حالشو بردی............سما جون من میخواستم وبلاگمو انتقال بدم به نی نی وبلاگ .....یاده قبلا شما هم این کا رو کرده بودید ولی الان که اومدم سر زدم دیدم باز برگشتید به وبلاگ قبلی..................چرا؟ میشه بگی ؟ اونجا خوب نبود امکاناتش؟
مرسی اگه زود جوابمو بدی ممنون میشم..
بوسسسسسس

سلام خانومی ایشالا همیشه خوش باشید ولی این همه گفتید و قند تو دل ما آب کردید و عکساتون باز نشد و ما تو کف موندیم.چطور میشه عکساتون رو دید؟

سلام سما جون خوشحالم که بهتون خوش گذشته اما تعدادی از عکسات باز نشد.چون ماهم تا آخر این ماه میریم دوست داشتم عکساتون روببینم.روی ماه پسرت رو ببوس

sara 1390/03/18 ساعت 11:52 ق.ظ http://tara89ho.niniweblog.com/

بازم سلا سما خانم. مرسی که این همه کامل و با جزئیات از سفرتون نوشتی . به درد من که خیلی خورد. آخه میخواهیم تابستون بریم استانبول و دوست داشتم کمی از اونجا بدونم. فقط نمیدونم تابستون گرما اونجا چطوره ؟؟اونم ماه رمضون؟؟؟ اونجا خوش میگذره یا نه؟؟؟

سما جون میخواستم بدونم بهنظرت الان هوا چطوره ؟آخه تو عکسات دیدم کت مانند پوشیده بودی .چون ما یکشنبه داریم میریم.لطفا جوابم رو بدید

همیشه گردش و تفریح .
راستی ارتین اذیت نکرد و اذیت نشد؟‌ ما که همیشه ترس مریض شدن آرتین رو واسه نرفتن به مسافرت بهونه می کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد